" Folk will know how large your soul is, by the way you treat a dog "
Charles F. Doran

 

Zuid Jutland, Denemarken.

Gendarmstien. 
Het Flensborg Fjord scheidt noord Duitsland van zuid Denemarken. Het fjord is ontstaan in de laatste ijstijd en werd gevormd door ijs van zee wat landinwaarts werd gestuwd. Zo werd het huidige heuvellandschap gevormd. In 1920, precies 100 jaar geleden dit jaar, werd de grens tussen Duitsland en Denemarken opnieuw bepaald. Een deel van het Duitse Sleeswijk werd na vijftig jaar herenigd met Denemarken. De Deense grenswachten patrouilleerden van 1920 tot 1958 langs de noordoever van het Flensborg Fjord. Na 1958 zijn deze Gendarmenpaden in verval geraakt maar in de jaren 80 zijn ze in ere hersteld en goed gemarkeerd.
Ze vormen nu de Gendarmstien, een 84 kilometer lange wandelroute van Padborg bij de Duitse grens naar Skovje aan de zuidkant van Als. Deze route sluit bijna direct aan op de Alsstien route van 64 kilometer op het schiereiland Als. We schrijven het Coronajaar 2020 waarin reizen naar het buitenland niet meer zo vanzelfsprekend is. De Corona maatregelen van het voorjaar hebben we nog vers in het geheugen. Het negatieve reisadvies voor een aantal Europese landen is nog maar net opgeheven. Zweden en Catalonië zitten nog in de hoeken waar de klappen vallen. Met de boot over naar Noorwegen of Schotland vinden we geen goed idee. Onze Kate is inmiddels 11 jaar oud, het hooggebergte lijkt voor haar geen haalbare kaart. Meerdaagse tochten slaan we deze zomer over en we besluiten om het iets dichter bij huis te zoeken; we gaan naar Denemarken. Het Gendarmenpad, Gendarmstien in het Deens, stond al op de bucketlist. Het leek ons een mooie bestemming om eens een week te gaan wandelen. Aangezien we veel langer vrij hadden zetten we de aansluitende Alsstien route ook alvast met potlood in de agenda. Samen goed voor 150 kilometer. Onze bejaarde Kate van 11, maar ook Jools met haar 10 jaar, vinden iets kortere wandelingen helemaal niet vervelend. We deelden daarom de 150 kilometer op in goed te behappen etappes van zo'n 13-16 kilometer. In elf stukken knipten we de route waarbij we weer de mountainbike inzetten om ons California campertje te halen van het beginpunt van de wandeling. Overnachten deden we op de camping. In verband met Coronavirus was tenminste 6 nachten vooraf reserveren verplicht. De douane zou bij een steekproef aan de grens om een bewijs kunnen vragen. Wij reserveerden alvast op twee campings: Rinkenæshus Camping in Rinkenæs en Hertugbyens Camping in Augustenborg. Deze beide campings liggen mooi centraal ten opzichte van de Gendarmstien en de Alsstien wandelroutes. Er zijn veel meer campings in de regio maar de benamingen 'strandcamping' en 'gezinscamping' spreekt ons minder aan. Zowel Rinkenæshus als Hertugbyens zijn vrij rustige campings. Vooral Hertugbyens is ruim opgezet en de hondjes uitlaten vanaf de camping gaat perfect. Het Augustenborg Fjord is maar een paar honderd meter lopen door het bos, het fjord te zien vanaf de camping. Rinkenæshus is iets minder wat dat betreft en ook het sanitair is daar iets verouderd maar daar is de prijs ook naar. Bij het toeristeninformatiecentrum in Sønderborg is een wandelkaartje van de Gendarmstien route gratis af te halen in verschillende talen. Een erg handig kaartje met veel informatie over wat je op de route tegenkomt. Oplysninger om Alsstien-ruten var kun tilgængelige på Dansk. (Informatie over de Alsstien route was alleen in het Deens beschikbaar). Op de site van Gendarmstien wordt de route in 5 etappes opgedeeld, 4 lange en 1 korte. Wij maakten er pakweg 6x14 km van. De originele 5 etappes heten respectievelijk Bjerg-, Tegl-, Krage-, Strand- en Mølle-etapen, benamingen die dan weer slaan op omgeving: berg, steen, kraai, strand en molen.

Padborg - Sønderhav. 
Padborg, waar de Gendarmstien route start, ligt vlak aan grens. De eerste etappe wordt de bergetappe genoemd. Het wandelpad slingert door het glooiende bosrijke landschap voordat het de kust bereikt. Het heuvellandschap biedt zelfs veel drinkwater voor de hondjes in de vorm van klaterende beekjes. De graspaden door het akkerlandschap zijn netjes gemaaid en de struiken die het pad flankeren zijn keurig gesnoeid, niets op aan te merken. In Kruså, waar een drukke weg overgestoken moet worden, namen we een pauze op een terrasje. Geen geweldig plekje trouwens voor een pauze. Als de laatste hoogtemeters zijn overwonnen en met behulp van houten trappen is afgedaald wordt dan toch echt de kust bereikt. De hondjes grepen meteen hun kans en namen een duik in het Flensborg Fjord. Het is ook meteen duidelijk waarom dit Gendarmenpad hier loopt. De Duitse kust aan de overkant van het fjord is echt niet ver weg, een peulenschil om hier smokkelwaar over te zetten of illegaal binnen te dringen. De route gaat bij Kollund nog even weg van de kust maar keert dan terug voor de eindsprint naar Sønderhav waar onze trouwe mtb stond te wachten. 

Sønderhav - Rendbjerg. 
Wij planden de 2e dag weer een wandeling van zo'n 15 kilometer. Ver genoeg voor onze Kate en met drukkend warm weer ook voor ons een prima afstand. Wij lieten de etappeindeling van Gendarmstien hier los. Een vlakke etappe die bijna continu langs de kustlijn loopt welke op veel plaatsen bezaaid is met bakstenen. Je zou bijna denken dat hier illegaal puin is gedumpt maar de werkelijkheid is iets genuanceerder. In deze streek stonden vroeger veel steenfabrieken. Afgekeurde bakstenen werden gebruikt om de kust te verstevigen, er werd dus wel afval gedumpt maar het mes sneed aan twee kanten. De naam "Tegl-etapen" slaat op deze stenen langs de kust. Nog niet eens halverwege de wandeling arriveerden we bij Providence; een restaurant met terras met uitzicht over het Flensborg Fjord. De beide eilandjes ter hoogte van Sønderhav, Lille en Store Okseø, prominent in het zicht en een zojuist gepasseerd schiereilandje ervoor, prachtig. De hondjes lagen languit in het gras terwijl de bediening vers water voor ze ging halen... Kijk, daar houden wij van; first things first! Providence is zo'n plaats die we niet snel vergeten, ook de lunch was keurig verzorgd. Het vervolgtraject naar Egernsund gaat veelal over mooie bospaadjes met overhangende takken die een natuurlijke poort vormen, langs- en over het strand, waar nooit "honden verboden" staat en over een iets te drukke camping naar onze smaak. Blij dat wij in Rinkenæs staan; een rustige camping zonder poespas. De brug bij Egernsund is nog wel de meest lastige hindernis: een stalen wenteltrap met roostertreden. De hondjes zijn gelukkig heel handig en daalden de trap beheerst af. Daarna volgden de laatste kilometers naar Marina Minde, het haventje bij Rendbjerg maar niet voordat we werden opgelicht door een Chinese die ons twee kleine softijsjes verkocht, onze creditcard niet accepteerde en ons cash in euro's liet betalen...

Rendbjerg - Gammelgab.
De derde etappe van Marina Minde naar de parkeerplaats aan de Wolffsgårdsvej aan de kust bij Gammelgab is wederom een kleine 15 kilometer. Een fraaie route die vooral aan de kust tot de verbeelding spreekt. Ook hier ligt de kustlijn op plaatsen weer bezaaid met bakstenen. De hondjes namen regelmatig een bad in het Flensborg Fjord en de rustige strandjes nodigen uit tot een pauze. Een pauze met zelf meegenomen koffie en thee want onderweg is er wederom geen kans om ergens op te steken. Wel is het mogelijk om drinkwater te tappen bij de kleine kampeerplaatsen aan de route. Dat is voor de hondjes wel prettig want die nemen bij dorstig weer rustig een hap zeewater. Nu is de Oostzee niet erg zout omdat er veel rivieren in uitmonden, dus we laten ze maar hun gang gaan. De mooiste plekjes voor een pauze op het strand is het deel na Brunsnæs en een stuk verderop vlak na Busholm waar de kust nog even kort wordt aangetikt. Wonderbaarlijk genoeg was het hier heel rustig, boven verwachting maar zeer aangenaam.

Gammelgab - Vemmingbund. 
Plekjes om aan het water te zitten ontbreekt het op de vierde etappe bijna nergens. Het begint meteen al mooi na de start bij Gammelgab maar het stuk van Kragesand (vandaar Krage-etapen) naar de Gammelmark Klinter is werkelijk adembenemend mooi. De vergezichten zijn stuk voor stuk om in te lijsten. Eerst door de bossen door de 'Liebestunnel', een natuurlijke tunnel van overhangende bomen en takken met klimop versierd. Vervolgens over het kiezelstrand met grove stenen langs steile kliffen richting Kobbelskov waar het fraaie beukenbos schaduw biedt als de zon fel brand. Dan naar de Gammelmark Klinter waar het pad juist hoog boven de zee ligt, de hoge zijde van de kliffen volgend met loodrechte afgronden van een meter of veertig en hele mooie vergezichten over zee en op de kliffen... dit is het betere werk! Het laatste stuk naar Vemmingbund is vlak, langs de waterlijn, tenminste, als het water niet hoog staat. Er is een alternatieve route die bij hoog water gevolgd moet worden. Een hele mooie etappe, die op de grove kiezels iets lastiger is, maar moeilijk is het nergens. Wij namen weer zelf versnaperingen mee, onderweg op dit traject zijn alweer geen horecagelegenheden. 

Vemmingbund - Stenholt. 
De vijfde etappe is een heel andere, hier wordt nagenoeg niet over het strand gewandeld terwijl dit toch grotendeels de 'Strand-etapen' betreft. Veelal wandelen op goed onderhouden gras- en gravelpaden waar soms ook wel wat fietsers zijn. Vaak zijn deze electrisch ondersteund en dat is wel jammer want er is ook een Gendarmstien fietsroute. Desondanks kiezen sommigen ervoor om de wandelroute te volgen. Wij hebben zo onze twijfels; bejaarde mensen op elektrische fietsen die onverharde paden willen trotseren... Deze etappe gaat door het stadje Sønderborg. Een drukte van belang was het in en om de haven, wij liepen er vrij snel door. Na het passeren van slot Sønderborg richting de jachthaven is het een stuk rustiger. Net voorbij de jachthaven is het strand weer mooi én heel rustig, perfect voor een koffiepauze en een broodje. Verder op de route dienen zich de mooie bospaadjes en strandjes weer aan en op het eindpunt, waar Ageeth met de hondjes heeft gewacht tot de camper was gehaald uit Vemmingbund, is het strand weer een plaatje. Het wachten op de camper met uitzicht op het schiereiland Kegnæs er tegenover, hemelsbreed zo'n 2 km verwijderd, was bepaald geen straf. 

Stenholt - Skovby.
Zo is het de zesde etappe niet anders, de hele dag uitzicht over Hørup Hav op Kegnæs. De wandeling gaat gemakkelijk over graspaden, vaak langs de kust en soms langs- en door akkerlandschap iets meer het binnenland in. Bij Vælddam namen we de alternatieve route die de kust volgt in plaats van af te snijden door het bos. Bij Høruphav komen de routes weer bij elkaar. De laatste etappe is opvallend rustig. Wellicht stoppen veel wandelaars in Høruphav waar voorheen het officiële eindpunt van de Gendarmstien lag. In 2016 is pas het laatste deel toegevoegd van Høruphav naar Skovby.
De benaming Mølle-etapen zal slaan de geschiedenis van molens op Als, niet op die paar windmolens die er nu staan. Wie onze Flevopolder kent schrikt hier niet van. De Gendarmstien route zit erop, we verkassen naar Augustenborg van waar we de Alsstien route gaan lopen want we hebben er allemaal nog zin in en het valt reuze mee met de drukte op de wandelpaden.

Drejby - Mommark.
De Alsstien route over schiereiland Als loopt van Drejby op de uiterste zuidpunt langs de oostkust naar het noorden. Het laatste deel gaat door het binnenland via Nordborg naar Hardeshøj. Onze eerste etappe hadden we gepland van Drejby naar Mommark, een wandeling van ... jawel, zo'n 15 kilometer. De mtb parkeerden we bij de haven van Mommark. De California lieten we achter op de parkeerplaats bij Drejby Strandcamping.
De route gaat meteen het strand op. De eerste kilometer waren er nog wel wat mensen op het strand, maar van drukte was echt geen sprake. Daarna werd het heel rustig. Helemaal toen het zandstrand ophield. Het wandelpad gaat dan over een dijkje dat parallel aan het kiezelstrand naar strand Pøl loopt. Dit meest westelijke puntje van Als vonden wij een mooie plek voor de koffie- en lunchpauze want daarna werd het strand verlaten. Er volgde een asfaltmars door het binnenland, iets wat de hondjes duidelijk minder leuk vinden dan een zandstrand. Dat geldt ook voor ons trouwens. De honderden irritante kleine vliegjes, die niet staken maar wel kriebelden, maakten het er niet aangenamer op. Bij het bordje 'trampesti' kozen wij voor het pad richting strand in plaats van nog verder door het binnenland over asfalt. Google translate vertaalt tijdens het intikken van 't-r-a-m-p-e-s-t-i' naar 'vagebond', 'vertrappen', 'vertrapt', 'zwerver' en uiteindelijk naar wandelpad. Tramp... zoals in Alexander Supertramp, Into the Wild? Zo leek het wel, want het 'pad' werd steeds moeilijker begaanbaar en ging duidelijk niet over het strand maar vlak langs de akkers. Een wildernis van distels, brandnetels en bramenstruiken die tot schouderhoogte reiken. Zo goed als de Gendarmstien paden zijn onderhouden zo slecht is het dit deel van Alsstien. Na enkele kilometers ploeteren, verlangend naar asfalt eventueel mét vliegjes, bereikten we Mommark. Eindelijk nog een paar kilometer over het strand tot de haven van Mommark waar echter wel de vliegjes weer van de partij waren. De culinaire tip van vandaag: Stjerneskud bij Mommark Marina. Dat gaat er wel in na zo'n wandeling. 

Mommark - Fynshav. 
Het regent pijpenstelen de volgende dag, we besluiten daarom laat te gaan wandelen. Nat regenen kan de hele dag, dus we maken geen haast. Als we om 15.00 uur bij Mommark Marina de wandelschoenen aantrekken is het droog en komt de zon er zelfs bij, precies zoals we hadden gehoopt en zoals buienradar ons had beloofd. Het traject tussen Mommark en Fynshav is heel anders dan de eerste etappe. Hier zijn de gemaaide graspaden terug langs de akkers. Een heel fijne etappe die ook nog eens veel minder over asfalt gaat. Het grove kiezelstrand doet weer even denken aan dat mooie stuk aan de oostkust van Broagerland op de Gendarmstien route. De bossen Blommeskobbel en Oleskobbel zijn een welkome afwisseling. Blommeskobbel heeft een aantal grafheuvels met een verzameling dolmen. Een aantal beekjes op deze etappe bieden weer lekker fris drinkwater voor de hondjes en het strand nodigt uit tot een lange pauze, mede omdat het er extreem rustig is.

Fynshav - Karlsminde.
Extreem rustig, dat geldt misschien nog wel meer voor derde etappe. Nagenoeg lege kiezelstranden en het Nørreskov bos; Denemarken's grootste kustbos. 9 kilometer lang strekt het bos zich uit langs de kust van de Kleine Belt. Beuken en eiken met stammen van zeker een meter doorsnede met takken die over het smalle strand hangen. Op de parkeerplaatsen troffen we wat mensen maar verder was het de hele wandeling genieten van de rust, de natuur en de kabbelende golven van de Kleine Belt die het strand op rolden. Bij Fynshav wordt eerst een camping overgestoken, de Alsstien loopt er midden over. Na een kilometer komt een vuurtorentje in het zicht en maken we een ommetje, even weg van de kust. Daarna is het afwisselend over het strand of mooie bospaadjes meestal dicht bij de zee onder die enorme beuken en eiken, een geweldige ervaring. Ook de beekjes die zoetwater bieden zijn er weer. Helaas hebben we de grafheuvels gemist, misschien zoeken we die nog op een rustdag op. Het tweede vuurtorentje kondigt het eindpunt van de wandeling aan, Karlsminde heet het, de gedenksteen aan de Ærvej is het eindpunt waar we onze fiets hadden geparkeerd, daar is een ook kleine parkeerplaats. 

Karlsminde - Nordborg. 
De volgende dag laten we daar de camper achter voor de vierde korte etappe het binnenland in. We verlaten de kust en krijgen er een hoop bospaadjes voor terug. Alleen dwars door het dorpje Havnbjerg lopen is iets minder maar het kerkje en de schitterende molen welke we passeren voordat we het dorp ingaan maken het de moeite meer dan waard. Vooral de molen is zeer fotogeniek. De bospaadjes dienen zich na Havnbjerg weer aan en zelfs tot ver in het dorp Nordborg is aanlijnen niet nodig. Vlak voor het eindpunt, het slot Nordborg, kunnen de hondjes nog even opfrissen in het meer Nordborg Sø. Het slot is een plaatje.

Grafheuvels zoeken. 
We lassen een rustdagje in. Het weer is iets minder mooi, we besluiten de dolmen en grafheuvels te gaan bekijken die we misten in het Nørreskov bos. Volgens de Denmark Topo Maps app wemelt het er van. Ze zijn aangegeven met een kruis, althans, een kruis is iets bezienswaardigs concluderen we. We vinden echter niet altijd dolmen. Er zijn in het Nørreskov bos, naast de Alsstien route, nog een drietal wandelroutes uitgezet. Twee daarvan gaan langs een aantal grafheuvels, de Skovruten en de Kulturruten. Beide vrij korte routes van 3-4 kilometer. Deze gaan we beide lopen. Met de smartphone in de hand gaan we op zoek. De grafheuvels met dolmen staan verdekt opgesteld, vaak niet direct aan het wandelpad. We moeten het pad af om ze te zoeken. Er staan soms wel bordjes. De eerste grafheuvel is meteen een fraaie. Het sombere weer maakt het eigenlijk nog mooier. Als we wat rondgekeken hebben en wat foto's gemaakt hebben willen we de hondjes er ook even bij op de foto zetten. Reese meent echter dat ze 'iets of iemand' heeft gehoord in het donkere mysterieuze bos. Ze maakt het wel vaker spannender dan het is maar ze is nu echt overtuigd en heeft geen oog voor de camera. Ook onze geruststellende woorden, dat deze graven van zo'n 3500 jaar voor Christus zijn en dat de kans dat er uitgerekend vandaag een zombie uitkruipt nihil is, helpen weinig. Ze is er niet gerust op. Verderop komen we weer even op de Alsstien route aan de kust; wat is het toch mooi hier concluderen we. We lopen een extra lusje om Baronens Høj bij Nygård te zoeken. Deze grafheuvel is zichtbaar vanaf de Alsstien, maar niet echt herkenbaar. De ca. 33 stuks 'Tuegrave' bij Havrekobbel eigenlijk ook niet. Parallel aan Alsstien loopt daar een paadje waar wel een bordje staat, die hadden we gemist de eerste keer. Het is wel even wat anders dan de hunebedden bij Havelte, geen borden, drommen mensen en enorme parkeerplaatsen hier.

Nordborg - Hardeshøj. 
De laatste etappe van Alsstien alweer. Wederom in het binnenland wandelen we langs een aantal meren; Gammeldam, Oldenor en Mjels Vig, een uitloper van het Als Fjord. Bij Mjels Sø staan een paar picknick bankjes die uitnodigen tot een pauze. Tot hier waren het veelal onverharde bospaden en graspaden langs akkers en meertjes. Het tweede deel is meer asfalt maar er rijden nauwelijks auto's. Alleen de laatste kilometer tot de haven in Hardeshøj is iets drukker. Hier steekt de veerboot het Als Fjord over naar Ballebro. Het Alsstien pad hebben we voltooid. Aan de overkant in Ballebro start, of stopt, de Alssundstien wandelroute hebben we inmiddels ontdekt. Deze wandelroute gaat langs de kust van Als Sund tot Alsion in Sønderborg. Dat is bij de brug die we op het Gendarmenpad hebben overgestoken. Gaan we deze route er aan vastplakken? Dan is de cirkel rond. Iedereen heeft nog zin, dus 'ja' is het unanieme besluit. Voor morgen staat Alssundstien in de agenda.

Alssundstien. 
17 kilometer lang is deze route. Alweer zo'n fraaie kustroute. De Alssundstien is waarschijnlijk minder bekend want onderweg kwamen we slechts één stel wandelaars tegen die ons vroegen of ze wel goed liepen. Blijkbaar hadden ze die handige Locus App niet. Bij Ballebro zijn nog wat mensen op de been. Het vuurtorentje kondigt de eenzaamheid aan. Het hele strand voor onszelf. Soms zand, soms kiezels, soms erg smal zodat we het 'pad' door het riet moet nemen om de voeten droog te houden, maar altijd fraai en eenzaam, kilometers puur genieten, snel gaat het niet maar dat werkt hier in ons voordeel, we nemen uitgebreid de tijd. Het druk bevaren Als Fjord is hier nog wat breder maar de overkant is goed te zien. De route gaat even weg van de kust via Snogbæk Nederby. Vlak voordat we het bos Sottrup Storskov inlopen lassen we onze pauze in bij Nydam Tveir. Een kleine haven met een paar steigers en een picknick tafel. Het bospad daaropvolgend langs de kust door het bos Sottrup Storskov is weer zo'n mooie, met enorme beuken en eiken. De doorkijkjes op smallere Als Sund en het land aan de overkant is ook weer prachtig. Na Mølledam volgt een traject asfalt maar druk met auto's is het zeker niet. De enorme brug bij Sønderborg kondigt het eindpunt alweer aan, een stukje onverharde paden met daarna nog een paar kilometer door de bebouwde kom naar Alsion.

Kegnæs. 
Het schiereiland Kegnæs, waarop we op de Gendarmstien wandelroute uitkeken heeft ook nog een route waar we benieuwd naar zijn. We vonden het schiereiland mooi om te zien vanaf de Gendarmstien dus we gaan het verkennen. Te voet natuurlijk, over de wandelroute 'Langs Sydkysten Kegnæs'. Deze loopt van het meest oostelijke punt naar meest westelijke punt (Kegnæs Ende). Er staat een stevige wind, zeilers en kitesurfers zijn enthousiast vandaag. Schuimkoppen op de golven van het Flensborg Fjord. Onze wandeling begint met 800 meter asfalt, dat is jammer. Daarna wordt dat goedgemaakt als het pad langs de kust tot halverwege het schiereiland over mooie wandelpaden gaat en een stuk over het strand waar alleen de wind, de golven en de vogels hoorbaar zijn. We kwamen bijna niemand tegen hier. Tussen Østerby en Sønderby volgt weer asfalt om het daarna over het strand toch weer de moeite waard te maken, maar het is wel iets drukker. Waar de route 'Langs Sydkysten Kegnæs' precies eindigt is ons een raadsel. Wij liepen bij Sønderby verder over het strand, pikten wandelroute 'Omkring Kegnæs Ende' op wij liepen door tot Kegnæs Ende. We hadden hier eigenlijk meer van verwacht, in verhouding toch net teveel asfalt en de vele campings en vakantiehuizen op het tweede deel van de zuidkustroute vertroebelen het landschap. De strandjes in de buurt daarvan zijn net iets drukker, toeristischer dus. Let wel; het is nog steeds geen Scheveningen, er zijn hooguit 10 tot 15 personen op zo'n strand.

Augustenborgstien. 
Nog eentje dan, om het af te leren. Een 7 kilometer lange wandelroute die ongeveer eindigt op de camping. Voordat we de boel inpakken en naar huis rijden lopen we nog even deze wandelroute. De wandeling start bij Sønderborg Golfclub en gaat langs de- niet tot de verbeelding sprekende - haven van Augustenborg. Na de haven wordt het parkachtig en mooier. Wij maakten een ommetje rond het slot. Het deel tussen slot Augustenborg en de camping is het mooist met de lindenlaan in het bos als hoogtepunt wat ons betreft. 

Denemarken wandelland.
Dit was onze eerste kennismaking met Denemarken. We waren er al een paar keer doorheen gereden maar wandelden er niet eerder. Wat ons is opgevallen is dat de markering op Gendarmstien talrijk is maar op Alsstien en de andere routes missen soms wel aanwijzingen op kruispunten. Met de 'Locus Map Free' app erbij is dat geen probleem. Gendarmstien wordt meer belopen dan de andere routes maar druk was het nergens. Er ligt nauwelijks zwerfafval, bij parkeerplaatsen en picknick bankjes staan ruim voldoende afvalbakken. Er ligt ook weinig closetpapier in de bossen en dat is erg prettig. Er staan best vaak openbare toiletten aan de routes die dagelijks gereinigd worden, meestal zijn deze brandschoon. We troffen er één aan zonder stromend water, die rook iets minder fris. Honden mogen eigenlijk overal komen, wel staan er vaak bordjes met 'hund i snor', wat 'hond aangelijnd' betekent. Die afweging maken we altijd zelf, als ze goed bij je blijven is het ons insziens geen probleem, wij kregen alleen maar positieve reacties. De Denen die wij onderweg spraken waren stuk voor stuk aardig en vriendelijk. Onze hondjes werden regelmatig aangehaald en men knoopte graag een gesprek aan over de hondjes. Op beide campings is er niets in rekening gebracht voor de hondjes. Kortom: Denemarken is wat ons betreft zeker een hondvriendelijk wandelland. Wij gaan er vast en zeker nog eens heen, Denemarken heeft heel veel kust waar nog wandelroutes genoeg liggen om te ontdekken.

 

Kaarten:

Gratis kaartmateriaal verkrijgbaar bij toeristen infocentrum Sønderborg. 

Apps:

Locus Map Free.
Alle door ons gelopen routes staan er in. 

Denmark Topo Maps.
Topografische kaart van heel Denemarken, zeer gedetailleerd. 

Campings:

Rinkenæshus Camping. 
Sejrsvej 41,
6300 Gråsten,
Denemarken

Hertugbyens Camping.
Ny Stavensbøl 1,
6440 Augustenborg, 
Denemarken


De gelopen routes:

Gendarmstien, 84 km.

Dag 1.
Padborg - Kupfermühle - Kollund - Sønderhav.

Dag 2.
Sønderhav - Rønshoved - Egernsund - Marina Minde jachthaven bij Rendbjerg.

Dag 3.
Marina Minde jachthaven bij Rendbjerg - Broager - Brunsnæs - Cathrinesminde Teglværk - Busholm - parkeerplaats Wolffsgårdsvej bij Gammelgab. 

Dag 4.
Parkeerplaats Wolffsgårdsvej bij Gammelgab - Kragesand - Kobbelskov - Gammelmark Klinter - Vemmingbund. 

Dag 5.
Vemmingbund - Viemose - Sønderborg - Fredsmaj - Stenholt parkeerplaats

Dag 6.
Stenholt parkeerplaats - Vælddam - Høruphav - Kobbertoft - Skovby. 


Alsstien, 65 km.

Dag 1.
Drejby - Pøl Strand - Gammelpøl - Skovforten - Klapleddet - Humbækvej - Nypølsrend - Nypølsgade - via 'trampesti' - strand - Mommark - Mommark Marina. 

Dag 2.
Mommark Marina - Ertebjerghav - Sønder Kettingskov - Blommeskobbel - Asserballeskov - Fynshav Marina. 

Dag 3.
Fynshav Marina - Naldmose camping - Taksensand Fyr (vuurtorentje) - Nørreskov - Fladbæk Strand - Tranerodde (vuurtorentje) - Karlsminde (Mindesten/Ærvej).

Dag 4.
Karlsminde (Mindesten/Ærvej) - Elsmark - Havnbjerg Mølle - Havnbjerg - Nordborg Sø - Nordborg Slot.

Dag 5.
Nordborg Slot - Gammeldam - Oldenor - Mjels Vig - Mjels Sø Udsigt - Mjels Vig - Stegsvig - Mjels Mark - Hardeshøj. 


Alssundstien, 17 km.
Ballebro - Knarhøj - Vesterskov - Snogbæk Nederby - Østerkov - Snogbækskov - Sottrup Storskov - Sandbjerg - Mølledam - Lillimølle - Surløkke Hage - Christian X's Bro (Sønderborg Alsion).


Kegnæs, Langs Sydkysten, 12 km.
Kegnæshøj - kustpad - Sønderstrand - Flejmose - Østerbyvej - Sønderbyggade - strand - Vesterby - Vestermark - Kegnæs Ende. 


Augustenborgstien, 7 km.
Parkeerplaats Sønderborg Golfclub (Gundstrup, Augustenborg) - tunnel Omfartsvejen - Strømmen - Nydam -Lillehav - Augustenborg Slotpark - Augustenborg Skov - Kaninøen - Palævej - door het bos naar Hertugbyens Camping.

 

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]

 

 

V01.JPG (123866 bytes) V02.JPG (128932 bytes) V03.JPG (113700 bytes) V04.JPG (97337 bytes) V05.JPG (104599 bytes) V06.JPG (121513 bytes)
V07.JPG (128512 bytes) V08.JPG (90406 bytes) V09.JPG (114068 bytes) V10.JPG (117922 bytes) V11.JPG (89351 bytes) V12.JPG (126519 bytes)
V13.JPG (88181 bytes) V14.JPG (120942 bytes) V15.JPG (113139 bytes) V16.JPG (127989 bytes) V17.JPG (119428 bytes) V18.JPG (132670 bytes)
V19.JPG (79297 bytes) V20.JPG (110404 bytes) V21.JPG (130641 bytes) V22.JPG (123514 bytes) V23.JPG (104549 bytes) V24.JPG (141090 bytes)
V25.JPG (111302 bytes) V26.JPG (87967 bytes) V27.JPG (55053 bytes) V28.JPG (57215 bytes) V29.JPG (71490 bytes) V30.JPG (72043 bytes)