" Many dogs will give a greeting grin much like a human smile."
Richard A. Wolters

Andorra oktober/november 2013

Camper.
We hadden nog maar net ons VW California campertje gekocht en wilden meteen wat kilometers gaan rijden. We besloten een trip van 11 dagen naar Andorra met een uitstapje naar Barcelona te maken. We verbleven in Andorra op de voor ons inmiddels bekende camping Borda d´Ansalonga in Sornàs vlak bij Ordino maar ook een paar dagen in Canillo op camping Pla. Eigenlijk is camping Pla in Canillo beter dan camping Borda d´Ansalonga; er is altijd warm water, het sanitairgebouw is goed verwarmd en de prijs is ook nog eens veel lager.

Kate en Jools maakten een drietal mooie bergwandelingen waarbij Reese ze het laatste deel tegemoet liep. Reese maakte naast de korte wandelingen nog een tweetal bergwandelingen van zo'n 2 uur waarbij ze een pauze hield van pakweg anderhalf uur op de berg. Het was erg warm voor de tijd van het jaar toen we aankwamen in Andorra. Niet gebruikelijk deze tijd van het jaar werd ons verteld in Ordino. Wij hebben zelfs meer dan 30 graden geklokt maar net als vorige jaren voelde dat niet echt warm door de stevige wind erbij en de lage luchtvochtigheid. Dat is echt een voordeel in Andorra.

Helaas was ons favoriete restaurant Casa Leon gesloten in onze vakantie, dat viel even tegen maar er zijn alternatieven gelukkig. Deze springt eruit wat ons betreft: Restaurant L'Era d'en Jaume in Llorts. In Canillo zit bovendien restaurant El Solà.... het 11 gangen tapasmenu is een aanrader!

Wel blijven opletten.
Reese had inmiddels in Oostenrijk al wat ervaring opgedaan het afgelopen voorjaar. Ze is een echte speurneus en weet de wandelpaden goed te volgen. Kate heeft er een neus voor maar Reese doet het minstens zo goed. Omdat ze het allemaal zo netjes deed hebben we haar, achteraf gezien, iets teveel vrijheid gegeven; op de wandeling bij het bergstation Arcalis nam ze wel erg veel risico door over de bergkam op een richel te springen met daarachter een diepe afgrond. Met onze hulp stond ze snel weer aan de veilige kant maar we moeten haar toch nog beter in de gaten houden. Van Kate en Jools weten we precies wat we kunnen verwachten maar Reese met haar 10 maand is iets minder voorspelbaar.

Barcelona.
Om een rustperiode in te lassen voor Reese besloten we een paar dagen Andorra te verlaten en een uitstapje naar Barcelona te maken. De dichtstbijzijnde camping die wij konden vinden was bij Mataró, zo’n 30 km ten noorden van Barcelona gelegen. Wij verbleven 2 nachten op camping ‘Barcelona’, slim gekozen, die naam. Alles is er goed geregeld: er gaat de hele dag een gratis pendeldienst op en neer naar Mataró en ook naar Barcelona gaan 2 gratis bussen, zowel ’s ochtends als ’s avonds. In Barcelona zelf mogen geen honden in de metro's en de bussen, alleen in de trein. Wij planden daarom een stadswandeling meteen vanaf Plaça de Catalunya waar de bus van de camping ons uitzette. We bekeken eerst het prachtige Parc Ciutadella. Via het treinstation Barcelona-Estacio de Franca en de wijk Barceloneta liepen we naar Port Vell. Na een overheerlijke paella bij restaurant Salamanca maakten we een strandwandeling om vervolgens via La Rambla weer op Plaça de Catalunya uit te komen. Onze ervaring: alleen maar positief; werkelijk heel veel reacties op onze honden en niet één negatief. Zelfs onze portemonees werden niet gejat op La Rambla!

De eerste sneeuw.
Tijdens ons tweedaagse uitstapje naar Barcelona viel in de Pyreneeën de eerste sneeuw. Op de Pas de la Casa van Frankrijk naar Andorra was de temperatuur rond het vriespunt en er lag een vers pak sneeuw. Andorra zelf en de Spaanse Pyreneeën waren nagenoeg vrij van sneeuw dus konden we nog prima een paar dagen de bergen in. De temperatuur was wel een stuk lager: in de nacht net boven het vriespunt maar overdag nog altijd zo’n 20 graden.

Pic’s lopen.
Bij de bergwandeling naar Pic de la Serrera waren de omstandigheden eigenlijk perfect; een strak blauwe lucht en een prima temperatuur erbij; echt genieten. De Pic de la Serrera hadden we 2 jaar geleden ook al eens gelopen vanuit El Serrat, deze keer kwamen we vanuit Vall de Ransol; een prachtig dal met een aantal schitterende bergmeertjes. Ook de wandeling naar de Pic de Casamanya sprak tot de verbeelding. We liepen eerst naar Pic de Casamanya S. en vervolgens via Pic de Casamanya N. tot de afdaling naar Coll d’Arenes door een maanlandschap met grillige steenformaties waar aan het eind een geweldig mooi dal aan onze voeten lag met hoog erboven de machtige Pic de l’Estanyó.

Eén ding is zeker, dit was zeker niet de laatste keer dat we in Andorra waren!

kaart Andorra

(Comapedrosa-Engorgs-Juclar-Pessons-Tristiana)
serie E-0, schaal 1:40.000

Bergtochten welke Kate en Jools maakten:

[P] skigebied Ordino Arcalis 2220 m - om een drietal meertjes rechtsom via Estany Primer - Estany del Mig - Estany de Més Amunt 2500 m - Ordino Arcalis 2220 m (Rother 28)
Wij maakten nog een extra uitstapje naar Port de l'Arbella op de grens met Frankrijk.

[P] Coll d'Ordino 1983 m - Pic de Casamanya S. 2740 m - rechts om Pic del Mig naar Pic de Casamanya N. 2749 m - tot de afdaling naar Coll d'Arenes - zelfde weg terug. (Rother 33 gaat tot Pic de Casamanya S.)

[P] Vall de Ransol achterin het dal ca 2000 m - langs Riu del Meners en Estanys de Ransol naar Collada dels Meners (Coll de la Mina) - Pic de la Serrera 2913 m - Collada dels Meners (Coll de la Mina) - (GRP) Rifugi dels cóms de Jan - [P] Vall de Ransol

---

Korte bergwandelingen welke Reese (10 maand) maakte:

[P] skigebied Ordino Arcalis voorbij rijden [P] einde weg - bergstation Arcalis - richting Pic d'Arcalis - rechtsaf naar Bretxa d'Arcalis 2716 m - afdaling rechstreeks terug naar [P]

[P] els Plans (el Tarter) Vall de Ransol in en afslaan richting Vall del Riu - Rifugi de la Vall del Riu - terug

[P] Vall de Ransol achterin het dal ca 2000 m - Rifugi dels cóms de Jan - terug

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]