" Dogs motivate us to play, be affectionate, seek adventure and be loyal"
Tom Hayden

Oostenrijk januari 2017

Biosphärenpark Nockberge (voorheen Nationalpark Nockberge)

Jubileum.
Alweer een jubileum: januari 2017; voor de 20e keer naar Nockberge! Voor sneeuwschoenwandelingen lag er veel te weinig sneeuw, zelfs op de snowsafe app werd de informatie niet bijgewerkt, domweg omdat er niets te melden was. Dit betekende niet dat we zonder risico's de bergen in konden, dat kan immers nooit. Aangezien we de kortste dag nog maar net hadden gehad was nu de invallende duisternis de belangrijkste factor om rekening mee te houden. Ook de extreme kou en harde wind speelden ons parten. Op de Mirnock waaide het zo hard dat het bijna onmogelijk was om rechtuit te lopen op het deel tussen Rindernock en Mirnock, de wind had vrij spel in deze 'Scharte'. In het dal was het nog -10 en op de top waarschijnlijk wel -20. Met de "Sturmicher Wind" erbij was de gevoelstemperatuur nog veel lager. De fleece overalls van de hondjes deden dus goede dienst. Deze hadden we ooit al eens gebruikt in de sneeuw maar toen werden ze nat en zwaar door de plaksneeuw, dat was geen succes. Nu was het heel droog en een ideale bescherming tegen de vrieskou. Voor de wandeling naar Mirnock parkeerden we bij Gasthof Klammer. Helaas niet meer open sinds een paar jaar. Deze route hadden we nog nooit gelopen, meestal starten we bij Renates Einkehr en gaan dan via Bodeneck naar Mirnock. Nu ging de route via de Gingerhütte langs Rindernock omhoog naar de top. Tijdens de klim kwam ons een hond achterop. Een reutje dat erg gecharmeerd was van onze drie dames. Hij vergezelde ons de hele tocht heen en terug naar de top. Dat deed ie volgens ons niet voor het eerst; hij wist precies de weg. We noemden hem "Friedrich". Terug in het dal bleek dat we onze camper zo ongeveer voor zijn huis hadden geparkeerd. Gelukkig maar; we waren even bang dat we met vier honden verder moesten en Friedrich zou een beetje uit de toon vallen. We hadden ons zeer verheugd op de geweldige Kaiserschmarr'n van Renate maar net als bij Klammer ook hier een bordje op de deur. Bij Renate zijn nog wel kamers te huur maar alleen even lekker eten was er niet meer bij helaas. Hetzelfde verhaal bij Thunerhof in Untertweng, waar de beste Wildknödeln werden geserveerd, gesloten! Jammer.

Tol.
Voor een mooie wandeling langs de altijd indrukwekkende Zunderwand naar de Naßbodensee, 400 m onder de top van de Großer Rosennock, parkeerden we bij Erlacherhaus helemaal achter in het Langalmtal. Bijzonder, want doorgaans is het dal in de winter niet te berijden met de auto maar met zo weinig sneeuw was het geen probleem. Nieuw is de slagboom aan het begin van het dal achter het bergdorpje Kaning; bij het inwerpen van 4 euro tol opent hij. Niks mis mee overigens, een beetje ontmoedigen mag best. We hebben ons wel eens afgevraagd hoe dat 's zomers zou gaan want de weggetjes zijn dermate smal dat passeren niet altijd mogelijk is, laat staan bij drukte. Wel toevallig dat de volgende dag een bordje was geplaatst met "Wintersperre". We waren dus net op tijd geweest. In het mooie dal bij de Zunderwand waren stukken zeer moeilijk te lopen door bevriezing van de beken met grote ijsvlaktes tot gevolg... nou ja; vlaktes... het was lang niet vlak en dat maakt het gevaarlijk.

Wegwijzers.
Als je vaker op dezelfde plaats gaat wandelen, zoals wij dat doen in Nockberge, zie je ook hoe een en ander in de loop der jaren veranderd. Nu viel ons op dat er best veel nieuwe bewegwijzering is geplaatst; das mooi en als er veel sneeuw ligt helemaal. Ook worden wandelpaden soms weggehaald of omgelegd, dat is minder natuurlijk. Dat omleggen gaat dan dikwijls over Guterwegen wat soms ook wel jammer is. Op de route van Kaning naar de Lammersdorferberg is dat ook het geval. Verreweg het mooiste deel is nog gewoon intact; de klim naar Rosenkofel blijft prachtig door de halfopen bossen en tussen Rosenkofel en de top van de Lammersdorferberg is het al net zo bijzonder. Eenmaal boven is het uitzicht over de Millstättersee overweldigend mooi; de relatief gemakkelijke klim wordt beloond met uitzicht tot de Hohe Tauern, Karawanken en Julische Alpen.

Verdwalen.
Met de nieuwe bewegwijzering is het risico op verdwalen weer wat beperkt, alhoewel dat met een pak sneeuw toch altijd lastig blijkt. Onze tocht naar Zgartenalm was dit keer kipsimpel. In maart 2014 liepen we ons hopeloos vast; waarschijnlijk pakten we destijds een verkeerde afslag en liepen we op een doodlopend pad of zo. We keerden toen om en pasten de route aan naar de Speikkofelhütte. Nu staat Zgartenalm wel heel duidelijk aangegeven, nota bene vlak bij de Speikkofelhütte en de wandeling er naartoe verliep probleemloos. Of het bord is nieuw, of in 2014 was het compleet ondergesneeuwd, want anders is het niet te missen. Omdat het nu allemaal zo voorspoedig ging besloten we een rondje te lopen in plaats van dezelfde weg terug. Achteraf gezien hadden we dat beter niet kunnen doen misschien. In het Naturschutzgebiet Gurkursprung lag namelijk wèl een pak sneeuw, de snelheid ging eruit en het werd weer eens zoeken naar de markeringen. Een grote hellende ijsvlakte bemoeilijkte het nog eens extra. Het positieve was dat we toch nog op onze sneeuwschoenen konden lopen, een prima workout. Al met al kwamen we een uur te laat terug bij de camper; in de schemer. Een half uur extra vertraging had voor serieuze problemen kunnen zorgen.

Wolkenzee.
Voor de laatste wandeling parkeerden we in St. Oswald. Een route naar Mallnock die we al een tijdje niet meer hadden gelopen. Probleemloos wandelen naar de top van Mallnock op 2226 m hoogte met formidabel uitzicht. Voor het eerst in onze vakantie was het windstil op hoogte. Koud maar volop zon en geen wind maakte het erg aangenaam. We bleven minstens een uur boven. We waren natuurlijk weer de enigen, zoals eigenlijk altijd bij het winterwandelen. Heel Karinthië was bedekt met wolken. Tot ongeveer 2000 m hoogte lag een wolkenzee die zich uitstrekte tot de Karawanken zo'n 40 km verderop aan de horizon. Midden in de wolkenzee was nog net de Mirnockkam te zien met Rindernock en Bodeneck bijna in de mist. De Großer Rosennock stak natuurlijk nog wel hoog boven de wolken met zijn 2440 m. Al met al een geweldige ervaring met flarden mist die zo nu en dan optrokken een dreigden ook Mallnock te verzwelgen maar het bleef ons bespaard. Tijdens de afdaling moesten we er wel aan geloven maar na zo'n ervaring was dat geen straf.

De culinaire tip deze keer: Geschmorter Hirschkeule mit Rotkohl und Serviettenknödeln bij Wacker in Untertweng. Wacker is niet kinderachtig met de portie grootte, ook de Kaiserschmarr'n waren best goed en enorm veel; maar die van Renate......hmmmm, die waren toch echt beter!

kaart  Nockberge

Fax (0043)(0)4246/7189/14
office@camping-brunner.at
www.camping-brunner.at

Een zeer nette camping met superieur sanitair en vriendelijk personeel!
Deze camping is het hele jaar open.

Gidsen:

Miltstätter See / Nockgebiet
Kompass (63) 1 : 50 000
ISBN 3-85491-069-x
Bad Kleinkirchheim-Nationalpark Nockberge-Milstättersee-Turracher Höhe-Radenthein
Freytag & Berndt (WK222) 1:50.000
Liesertal-Maltatal-Millstätter See-Spittal a.d. Drau-Nockalmstraße
Freytag & Berndt (WK221) 1:50.000

De gelopen routes:

[P] Gasthof Klammer 1134 m - (96c) Gingerhütte - (96c) Rindernock - Mirnock 2110 m - zelfde weg terug

[P] Erlacherhaus 1636 m - (170/171) Naßbodensee 2030 m - (170) Langganghütte 1758 m - (170) Erlacherhaus

[P] St. Lorenzen 1477 m - (154) Andertal - (154) Jörglhütte - (154) Hoazhütte - (154) Moritzsattel 1719 m - (154) Zgartenalm - (16) Hochkaser - (16) Saureggen - (8) St. Lorenzen

[P] Kaning Oberfriesnig ca. 1200 m - (152) Jagglhütte 1555 m - (152) Granighütte - (153) Rosenkofel 1878 m - (153) Stana Mandl 2063 m (Lammersdorferberg) - zelfde weg terug

[P] Schmiede, Sankt Oswald 1316 m - (R1/R3/7) Wegerbach - (7) Brunnachhöhe - (9/1) Mallnock 2226 m - (7/8) Oswaldeck 1863 m - (7/8) richting Falkerthaus - (7) rechtsaf St Oswald

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]