The solace we get from dogs is like a warm blanket of love engulfing us, no matter our worries."
Jennifer Skiff

Oostenrijk april 2015

Biosphärenpark Nockberge (voorheen Nationalpark Nockberge)

Restschnee
Voor de achttiende keer naar Nockberge in dertien jaar tijd.... te gek voor woorden? Mischien wel, maar het is ook echt te gek om in de schitterende Nockbergen rond te trekken. De laatste paar keer waren we er in de winter op sneeuwschoenen dus het werd wel weer tijd om 'gewone' bergtochten te gaan maken hier. Met niet al te beste weersvoorspellingen was het even spannend maar over het algemeen was het goed te doen in de bergen op een paar uitzonderingen na. De restsneeuwvelden gooiden soms nog wel wat roet in het eten; zo moesten we de top van Pfannock overslaan en ook de doorsteek langs de Pfannock naar Predigerstuhl was niet vertrouwd. Er lag een enorm sneeuwveld en dat was dusdanig steil dat we een oversteek niet aandurfden. We stonden nog even te kijken of we er misschien ergens omheen konden lopen toen er een sneeuwballetje langsrolde... en nog een... en vervolgens nog veel meer. Vervolgens begon een deel langzaam te schuiven. De zon stond er flink op te schijnen en de dooiende bovenlaag werd te zwaar waarschijnlijk. Van echt lawinegevaar was geen sprake meer maar op een groot sneeuwveld dat gaat schuiven kun je ook flink in de problemen komen. Wij keerden om en pasten de route aan, sinds we ook sneeuwschoenwandelen zijn we nog voorzichtiger geworden bij sneeuwvelden en sneeuw die uit zichzelf in beweging komt daar houden we helemaal niet van.

Neuschnee
Aangezien de Nockalmstraße nog niet open was eind april waren we aangewezen op de zuidkant van Nockberge. Bepaald geen straf want ook hier zijn de mooiste wandelingen te plannen. Het Langalmtal was reeds opengesteld en de kleine tolwegen die op verschillende plaatsen bij de Millstätter See omhoog lopen waren ook al open en geheel sneeuwvrij. We maakten zo een een tweetal wandelingen over de kam die evenwijdig loopt aan de Millstätter See. Deze kam bied werkelijk een fantastisch uitzicht op de Millstätter See en het maakt niet uit welke tolweg je kiest om te starten; het is allemaal even mooi. Wij parkeerde bij Lammersdorferhütte en maakten een lange wandeling via o.a. Kamplnock en Alexanderhütte. De ander wandeling in dit deel van Nockberge startte bij Sommereggerhütte en ging naar Hochpalfennock. Aanvankelijk waren we van plan om ook Tschiernock mee te pikken maar het werd zwaar bewolkt en op de top van Hockpalfennock begon het te sneeuwen.... We besloten de wandeling aan te passen en via Alexanderhütte een lager gelegen bospad terug te nemen naar Sommereggerhütte; een aangename verrassing want dit mooie bospad hadden we nog nooit gelopen maar het heeft een aantal steile afgronden en heel mooi zicht op wederom de Milstätter See.

Mirnock
Het moest er eens van komen: op de Mirnock staan zonder koude en wind.... In februari schreven we nog dat het ons nog niet was overkomen in al die jaren en nu was het zover; voor de negende keer naar de top van Mirnock en voor het eerst met weinig wind en aangename temperatuur. We zijn meteen maar een uur boven blijven zitten... met een kop koffie in de zon; heerlijk! Rondom wijds uitzicht op de omliggende bergen maakte het geheel af. Als klap op de vuurpijl konden we op het terras van Renate's Einkehr in het zonnetje genieten van een enorm bord Kaiserschmarr'n. Wij zijn liefhebbers van deze Oostenrijkse specialiteit en het moet gezegd: beter dan die van Renate hebben wij nog niet gehad, dus mocht je ooit in de buurt zijn...

Großer Rosennock
Zo nu en dan moeten we deze doen: de Großer Rosennock. Deze berg is met 2440 m de hoogste nockberg en alleen daarom al een must. We hebben deze al een paar keer over de lange route vanuit Kaning via Gridleck gelopen maar we wilden deze keer meer zien dan alleen de Rosennock. We kozen daarom voor de start bij Erlacherhaus, de klim is veel korter en we konden er zo een mooie lange lus achteraan plakken.
Het Erlacherhaus is te bereiken met de auto, de onverharde weg er naar toe start in Kaning, hoog boven Radenthein gelegen. Helemaal achter in het dal staat het Erlacherhaus, helaas is deze nog wel gesloten in april. Vanaf dit punt is het een kleine 800 meter stijgen naar de top van de Großer Rosennock. Het uitzicht vanaf deze top is vanzelfsprekend waanzinnig. We daalden aan de andere kant van de Großer Rosennock af. Deze afdaling is inmiddels goed gemarkeerd met houten paaltjes met het bekende rood-witte vlaggetje erop. Een paar jaar geleden was dat nog niet het geval, toen was het een zoektocht naar beneden. Na de afdaling wachtte een mooie wandeling door de indrukwekkende Koflachtal met Kaninger Wolitzenalm en als toegift een wandeling over de glooiende hoogvlakte naar de Predigerstuhl. Deze Predigerstuhl is lang niet zo hoog als de Rosennock maar heeft een loodrechte afgrond en bovendien een prachtig uitzicht over het Langalmtal en de Erlacher- en Oswalderbocksattel. Er waren bij de afdaling van Predigerstuhl wel weer een paar steile sneeuwvelden maar deze waren wel te omzeilen gelukkig.

Hohe Pressing
Volgens het toeristen infocentrum in
Bad Kleinkirchheim wordt de wandeling naar Hohe Pressing vaak 'vergeten' in Nockberge, men was dan ook verbaasd dat wij deze al eens hadden gelopen. Wij liepen hier slechts één keer eerder in het najaar van 2006 dus de tijd was rijp voor een tweede bezoekje. Het was inmiddels mei dus we konden gebruik maken van de Nockalmstraße. Deze is open van begin mei tot eind oktober, afhankelijk van het weer. De start van de wandeling naar Hohe Pressing is bij Nockalmhof, waar een gloednieuw bezoekerscentrum is gebouwd. We hebben een uurtje gelopen in kou, mist en stevige wind, markeringen waren niet te zien door de verse sneeuw van een dag eerder en de mist werd op een gegeven moment zo dicht dat we nog slechts enkele meters zicht hadden. Na het bereiken van de Weißscharte hebben we nog wel één poging gedaan maar helaas... geen markering te vinden en oriëntatie was erg lastig in deze dichte mist, bovendien werd het hogerop alleen maar kouder en winderiger. We waren genoodzaakt om te keren. Deze hebben we nog tegoed, want dit was niet echt bevredigend. Misschien als we voor de 19e of 20e keer naar Nockberge gaan..

kaart  Nockberge

Fax (0043)(0)4246/7189/14
office@camping-brunner.at
www.camping-brunner.at

Een zeer nette camping met superieur sanitair en vriendelijk personeel!
Deze camping is het hele jaar open.

Gidsen:

Miltstätter See / Nockgebiet
Kompass (63) 1 : 50 000
ISBN 3-85491-069-x
Bad Kleinkirchheim-Nationalpark Nockberge-Milstättersee-Turracher Höhe-Radenthein
Freytag & Berndt (WK222) 1:50.000
Liesertal-Maltatal-Millstätter See-Spittal a.d. Drau-Nockalmstraße
Freytag & Berndt (WK221) 1:50.000

Wij liepen deze routes:

[P] Gasthof Posegger 1222 m - (188/187/96) Mirnock 2110 m - terug

[P] Langalmtal; Erlacher Haus 1636 m - (122) Oswalder Bockhütte 1845 m - (122) Rote Burg - Unterer Oswalder Bocksattel 1958 m - Pfannsee - Arkersattel 1950 m - Erlacher Bockhütte 1930 m - Erlacher Haus 1636 m

[P] Lammersdorferhütte 1644 m - Enzian Granatsteig Lammersdorferberg 2063 m - Kaisersteig Obermillstätter Almkreuz 2046 m - Kaisersteig Millstätter Alpe 2091 m - Grünes Törl - Kamplnock 2101 m - Millstätter Törl 1905 m - Millstätter Hütte 1876 m - (193) Alexanderhütte 1786 m - (194) Millstätter Hütte 1876 m - Millstätter Törl 1905 m - Kaisersteig Grünes Törl - Kaisersteig Millstätter Alpe 2091 m - Kaisersteig Obermillstätter Almkreuz 2046 m - (192) Enzian Granatsteig Ortnerhütte 1800 m - Enzian Granatsteig Lammersdorferhütte 1644 m

[P] Langalmtal; Erlacher Haus 1636 m - (170) Feldhütte 1758 m - (170) Großer Rosennock 2440 m - (13) Thomelehütte - (169) Wolitzenalm - (169) Kaninger Wolitzenhütte 2070 m - Zunderwand - (13,MIL) Predigerstuhl 2170 m - (13) Erlacher Bock - (13) Erlacher Bockhütte 1930 m - Erlacher Haus 1636 m - (1932,12)

[P] Somereggerhütte 1698 m - (12) Hochpalfennock 2099 m - (1931) Tschierweger Nock 2010 m - (1931) Alexanderhütte 1786 m - (1932,12) Somereggerhütte 1698 m

[P] Nockalmhof 1673 m - Bärengrubenalm - Weißscharte - zelfde weg terug (we hebben gezocht naar Pernaunock, ook genoemd Bärenaunock maar de dichte mist en verse sneeuw maakten het te moeilijk; we waren genoodzaakt om te keren)

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]